Maximale capaciteit laadruimte vrachtauto

Tijdens mijn stage bij Gédé verpakkingen te limmen is het mijn taak om routexl te implementeren.
Waar ik tijdens deze opdracht tegen aan loop is het feit dat routexl geen rekening houdt met de hoeveelheid goederen die er maximaal in een vrachtauto/bestelbus passen.
Graag wilde ik door middel van dit bericht te weten komen hoe andere bedrijven die routexl gebruiken met dit probleem omgaan.
Graag hoop ik op een antwoord.

Lars van Stralen

Op onze test site staat momenteel een eerste aanzet voor routeplanning met maximale capaciteit als je meerdere ronden plant. Dit kan je gebruiken door elk adres een capaciteitsbehoefte (“demand”) als percentage te geven. In de routeberekening wordt daarmee dan rekening gehouden.

De demand kan je invoeren door een adres aan te klikken op de kaart en daarna “Bewerken”. Het getal dat je invult moet een percentage zijn van de capaciteit. Dus als er 20 pakketten in een bestelbus passen, dan vul je bij ieder adres het getal “5” in. Maar als één adres de helft van de laadruimte vult, dan vul je daar “50” in.

Om dit te testen log je eerst in op de gewone website, daarna open je deze link voor de test site.

Een paar opmerkingen:

  • Een adres krijgt een groen vlakje met demand in de adressenlijst
  • De demand getallen die je invoert worden nog niet onthouden/opgeslagen in de database. Zodra je een route hebt gepland zijn die verdwenen en moet je het opnieuw invoeren.
  • De check op de capaciteit is een “zachte restrictie”, d.w.z. als het niet past dan wordt er toch een route gepland. Je krijgt ook nog geen waarschuwing dat het niet past.
  • Je kunt de demand ook importeren met je adressen als je het getal tussen ^'s zet. Bijvoorbeeld ^5^
  • Je kunt ook alle adressen tegelijk controleren of bewerken via de knop Adressen > Bewerken

We horen graag jullie feedback!