Algoritme minimalisatie kilometers

Het huidige algoritme baseert de route op basis van de ‘traveltimes’ en houdt geen rekening met de kilometers. Is het mogelijk om een algoritme aan te passen en een versie erbij te maken waarbij meer gefocust wordt op het minimaliseren van kilometers in plaats van tijd?

Of zou dit ervoor zorgen dat de genereerde routes de kortste weg pakt en daardoor onnodig lang bezig zijn?

Ik hoor graag.

We hebben in het verre verleden de mogelijkheid geboden om routes te optimaliseren op basis van reisduur of totaal af te leggen afstand. De meeste gebruikers gaven echter de voorkeur aan reisduur, omdat de kortste afstand vaak te lang duurt en ongebruikelijke wegen kiest. Dat leverde teveel problemen op. Daarom hebben we gekozen om alleen de optimalisatie van reisduur aan te bieden.

Als jullie kunnen aangeven welke problemen jullie ervaren met het huidige algoritme, of waar jullie precies tegenaan lopen, dan denken we graag mee hoe dat op te lossen.

1 Like

Bedankt voor de reactie.

Duidelijk, dat bevestigt mijn vermoeden dat het door ongebruikelijke wegen onhandig wordt en daarom de keuze is gemaakt om voor reisduur te gaan.

Momenteel is er nog geen operationeel gebruik van RouteXL. Voor mijn onderzoek hiernaar zag ik bovenstaande graag bevestigd en dat is bij deze gebeurd.

Bedankt voor de snelle reactie.

Misschien interessant voor het onderzoek: op ons testsysteem staat momenteel een profiel voor vrachtwagens. Dit profiel zou kortere routes kunnen genereren vanwege de lagere gemiddelde snelheid, terwijl het tegelijkertijd probeert om (te) smalle wegen te vermijden. Dit kan een goede balans bieden tussen reisduur en afstand, afhankelijk van jullie specifieke behoeften.

Uitleg en instructies voor het testsysteem staan op:
https://docs.routexl.com/Testing

1 Like